fbpx
Muziek - Werkplaats

Digitaal Componeren; een leerzame workshop met een sprankelfactor

Als je de foto’s ziet lijkt het erop dat leerlingen vooral veel plezier beleven tijdens de workshop componeren. Maar tegelijk leren ze ook ontzettend veel. Afgelopen jaren hebben verschillende pedagogen onderzoek gedaan naar de bijdrage van digitaal muziekonderwijs in de ontwikkeling van kinderen. Een kort interview met Linda Hendriks, Teacher-researcher bij de Research group Lifelong Learning in Music van de Hanze Hogeschool Hanzehogeschool in Groningen. Voor haar promotieonderzoek bij de Rijksuniversiteit Groningen deed ze onderzoek bij de workshops digitaal componeren naar de pedagogiek van de workshopleiders en het creatief gedrag van leerlingen.

Wat staat in je onderzoek centraal?
In mijn onderzoek richt ik me op de pedagogiek en communicatie van de workshopleiders. Ook kijk ik naar de ontwikkeling in het creatief gedrag van leerlingen tijdens de workshop. Met deze kennis kunnen reguliere basisschoolleerkrachten ook weer kennis opdoen om muziekles te geven op school.

Wat valt je op in de interactie tussen de leerlingen en de workshopleiders?
Om leerlingen te motiveren en inspireren met het componeren, is enthousiasme, kennis en kunde nodig van het vak. Na een korte instructie gaan de kinderen direct aan de slag. De betrokkenheid bij de les is te zien en horen in de uitwisselingen van ideeën, vragen aan de workshopleider, het neuriën van melodieën, tikken en swingen op de beat. De workshopleiders maken vooral gebruik van de scaffolding techniek in de workshop. Scaffolding is, kort samengevat, in stapjes hulp bieden bij problemen waar leerlingen tegenaan lopen, net boven het actuele beheersingsniveau, tot ze het zelfstandig kunnen. Door vragen te stellen wordt het divergent en creatief denken gestimuleerd en blijven leerlingen zelfstandig aan de slag. Dit zorgt er ook voor dat kinderen allemaal op hun eigen niveau mee kunnen doen en gemotiveerd blijven.



Op welke manier zag je ontwikkeling in het creatief gedrag bij de leerlingen?
De leerlingen zijn vanaf het begin aan het samenwerken. De duidelijke structuur met opdrachtkaarten helpt ze snel op weg met het bedenken van ideeën en het maken van keuzes in volume, tempo, timbre toonhoogte. Er is ruimte voor de leerlingen om hun eigen muzikale smaak, sfeer en emotie aan de compositie te geven. Op speelse wijze ontdekken ze de grammatica van de muziek. Ook kunnen leerlingen zelf muziek toevoegen door iets in te zingen of geluiden op te nemen. De betrokkenheid is groot. Na afloop zijn de resultaten heel divers en kunnen de leerlingen niet wachten tot ze de muziek kunnen downloaden op hun telefoon. Een mooi resultaat van een creatief proces!

Op basis van het onderzoek: Stimuleren van talentvol creatief gedrag in digitale compositie: over de horizon: zicht op het ontwikkelingspotentieel van basisschoolleerlingen in workshops Digitaal Componeren
. Voor meer informatie https://research.hanze.nl/nl/persons/linda-hendriks