De Muziek-Werkplaats is expert op het gebied van muziektechnologie in
het onderwijs. Onze workshops stimuleren samenwerking en
bevorderen creativiteit, muzikaliteit en luistervaardigheid.

Wie we zijn

De Muziek-Werkplaats wordt gerund door echte muziekfreaks die het leuk vinden om hun enthousiasme voor muziek te delen. Zowel de eigenaren als de coaches hebben Muziek-Technologie gestudeerd aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht.

De studie houdt simpel gezegd in; muziek maken met behulp van technologie. Dat is ook precies wat we met de Muziek-Werkplaats doen. We gebruiken de technologie, computers en randapparatuur, om kinderen, jongeren en volwassenen eigen muziek te laten maken. Het idee voor de Muziek-Werkplaats kreeg Jeroen ook tijdens zijn studie in 2005. Inmiddels bestaat de Muziek-Werkplaats al meer dan 10 jaar!

Ons team

Jeroen

Workshop coach, oprichter, producer

Tobias

Workshop coach, mede-eigenaar, componist

Jan-Willem

Workshop coach, producer

Tijn

Workshop coach, producer

Geert

Workshop coach, producer

Lisanne

Workshop coach

Wat we doen

Workshops

Voor de workshops nemen we apparatuur mee, zodat de school zich hier geen zorgen over hoeft te maken. Onze apparatuur is met veel zorg samengesteld en maakt het mogelijk dat kinderen en jongeren eenvoudig hun eigen muziek kunnen maken.

De workshops worden gegeven door enthousiaste muziekprofessionals die zowel muzikaal als technisch onderlegd zijn. Op basis van onze ervaring hebben we een leuke en effectieve methode ontwikkeld waarmee leerlingen direct aan de slag gaan en we tempo en verdieping kunnen sturen.

  • Zie je heel veel blije leerlingen!
  • Gaat iedereen binnen twintig minuten aan de slag met hun eigen muziek of sound design
  • Verzorgt een enthousiaste en ervaren coach de workshop
  • Werken de leerlingen gemotiveerd aan de leerdoelen die beschreven staan bij de workshops
  • Hebben alle leerlingen na de workshop een eindresultaat
  • Kun je na afloop napret beleven met het beluisteren van de resultaten op onze website (alleen bij de workshops met die ministudio’s)

Bekijk welke workshop wij bieden aan het PO, VO en cultuurinstellingen.

Digitaal Componeren

Samen met Meer Muziek in de Klas en Samsung hebben wij het project Digitaal Componeren opgezet. In de periode van begin maart tot half juni 2018 trokken wij het land door met 10 setups. We gaven workshops aan 36 scholen en 5 pabo’s. Deze succesvolle workshop is nu beschikbaar voor alle scholen. Bekijk en boek via onze website. Een teamtraining behoort ook tot de mogelijkheden. Neem hiervoor contact met ons op.

Het project

Samen met Meer Muziek in de Klas en Samsung hebben wij het project Digitaal Componeren opgezet. In de periode van begin maart tot half juni 2018 trokken wij het land door met 10 setups. We gaven workshops aan 36 scholen en 5 pabo’s. Deze succesvolle workshop is nu beschikbaar voor alle scholen. Bekijk en boek via onze website. Een teamtraining behoort ook tot de mogelijkheden. Neem hiervoor contact met ons op.

Workshop

Tijdens de workshop gaan alle kinderen aan de slag met het maken van een eigen ringtone. Naast een enerverende workshop ding je met het maken van de ringtone ook mee naar een bijzondere prijs. De beste vijf groepen mogen met hun klas naar het landelijke evenement in juni in Amsterdam waar de winnaar bekend wordt gemaakt. De winnende ringtone wordt ten slotte ingespeeld door een professioneel orkest en kan echt gebruikt worden!

Foto links: Bezoek van Koningin Máxima (foto door Annemieke van der Togt)

Waarom digitaal componeren?

Het componeren van muziek is vaak onderbelicht, terwijl uit onderzoek blijkt dat deze actieve vorm van bezig zijn met muziek leerlingen nadrukkelijk betrekt en motiveert. Er wordt een beroep gedaan op het luisteren, samenwerken, abstract denken en de creativiteit van kinderen. Ook leert het kinderen hun ideeën, gedachten en gevoelens uit te drukken vanuit de eigen verbeeldingskracht.

Het digitaal componeren past goed bij de doelen van Méér Muziek in de Klas. Directeur Jantien Westerveld: “Zelf componeren en creatief bezig zijn sluit heel erg aan bij hoe kinderen tegenwoordig leren. Zeker ook de combinatie met techniek past erg goed bij de nieuwe vaardigheden van deze toekomstige generaties. Ook studenten van de pabo’s gaan participeren in het project, zodat onze toekomstige leerkrachten meteen over de muzikale en technische knowhow beschikken. Digitaal componeren is daarmee een mooie aanvulling op andere vormen van muziek maken en beleven. We kijken er erg naar uit om dit project met Samsung te verwezenlijken.”

Onderzoek

Als je de foto’s ziet lijkt het erop dat leerlingen vooral veel plezier beleven tijdens de workshop componeren. Maar tegelijk leren ze ook ontzettend veel. Afgelopen jaren hebben verschillende pedagogen onderzoek gedaan naar de bijdrage van digitaal muziekonderwijs in de ontwikkeling van kinderen. Een kort interview met Linda Hendriks, Teacher-researcher bij de Research group Lifelong Learning in Music van de Hanze Hogeschool Hanzehogeschool in Groningen. Voor haar promotieonderzoek bij de Rijksuniversiteit Groningen deed ze onderzoek bij de workshops digitaal componeren naar de pedagogiek van de workshopleiders en het creatief gedrag van leerlingen.

Wat staat in je onderzoek centraal?

In mijn onderzoek richt ik me op de pedagogiek en communicatie van de workshopleiders. Ook kijk ik naar de ontwikkeling in het creatief gedrag van leerlingen tijdens de workshop. Met deze kennis kunnen reguliere basisschoolleerkrachten ook weer kennis opdoen om muziekles te geven op school.

Wat valt je op in de interactie tussen de leerlingen en de workshopleiders?

Om leerlingen te motiveren en inspireren met het componeren, is enthousiasme, kennis en kunde nodig van het vak. Na een korte instructie gaan de kinderen direct aan de slag. De betrokkenheid bij de les is te zien en horen in de uitwisselingen van ideeën, vragen aan de workshopleider, het neuriën van melodieën, tikken en swingen op de beat. De workshopleiders maken vooral gebruik van de scaffolding techniek in de workshop. Scaffolding is, kort samengevat, in stapjes hulp bieden bij problemen waar leerlingen tegenaan lopen, net boven het actuele beheersingsniveau, tot ze het zelfstandig kunnen. Door vragen te stellen wordt het divergent en creatief denken gestimuleerd en blijven leerlingen zelfstandig aan de slag. Dit zorgt er ook voor dat kinderen allemaal op hun eigen niveau mee kunnen doen en gemotiveerd blijven.

Op welke manier zag je ontwikkeling in het creatief gedrag bij de leerlingen?

De leerlingen zijn vanaf het begin aan het samenwerken. De duidelijke structuur met opdrachtkaarten helpt ze snel op weg met het bedenken van ideeën en het maken van keuzes in volume, tempo, timbre toonhoogte. Er is ruimte voor de leerlingen om hun eigen muzikale smaak, sfeer en emotie aan de compositie te geven. Op speelse wijze ontdekken ze de grammatica van de muziek. Ook kunnen leerlingen zelf muziek toevoegen door iets in te zingen of geluiden op te nemen. De betrokkenheid is groot. Na afloop zijn de resultaten heel divers en kunnen de leerlingen niet wachten tot ze de muziek kunnen downloaden op hun telefoon. Een mooi resultaat van een creatief proces!

Op basis van het onderzoek: Stimuleren van talentvol creatief gedrag in digitale compositie: over de horizon: zicht op het ontwikkelingspotentieel van basisschoolleerlingen in workshops Digitaal Componeren. Voor meer informatie https://research.hanze.nl/nl/persons/linda-hendriks